design sprint

Hoe een Design Sprint tot betere digitale producten leid

15 december 2019

Bij DICTU zijn we nu al een tijdje bezig met het uitvoeren van een Design Sprint. Met een Design Sprint weet je in een zeer korte tijd wat en waarom een dergelijk product gebouwd moet worden.
In een klein teamverband wordt er gewerkt naar een oplossing voor digitale organisatie ‘problemen’.
Door de vraag “Hoe kunnen wij” op verschillende problemen te stellen zit je in de juiste denk richting, maar leg je ook de nadruk op wij en dat we het samen doen.

Wat is een design sprint

Als methode bedacht door Jake Knapp van Google Ventures en uitgelicht in het boek Sprint belooft een Design Sprint dat je voor grote problemen verschillende ideeën gaat testen om zo tot een werkbare oplossing te komen.
Als methode wijken wij iets af van wat er in het boek omschreven staat, maar de essentie is hetzelfde. Tussen de 4 of 5 dagen leveren wij een werkbare prototype op die getoetst is op functionaliteit.

Usability Test

In het kort houdt onze design sprint het volgende in. Op dag 1 gaan wij op onderzoek uit. Dit kan een gebruikers onderzoek zijn of het testen van een bestaande applicatie met echte gebruikers.
De bevindingen hiervan gaan we vertalen van problemen naar oplossingen. Dit doen we op dag twee. In een intensieve brainstormsessie met verschillende disciplines (klant, ontwikkelaar, ontwerper) gaan we oplossingen schetsen en keuzes maken.
Deze keuzes worden vertaalt naar een klikbare prototype en zullen de gekozen oplossingen getest worden aan de hand van een gebruikerstest.

Voordelen van een Design Sprint

Een Design Sprint is snel. Er hoeft niet eindeloos gediscussieerd te worden over oplossingsrichtingen. Door de focus op de gelimiteerde tijdsbestek te houden zullen er snellere keuzes gemaakt worden.
Door ideeën op tafel te zetten en ze uit te schetsen leid dit vaak tot betere inzichten en begrip in elkaars denkwijze.
Ook zorgt dit voor meer betrokkenheid over de verschillende disciplines die meewerken aan het project. Uiteindelijk moet bijvoorbeeld een ontwikkelaar de applicatie bouwen. Door een ontwikkelaar mee te nemen in het denkproces is het duidelijk voor de ontwikkelaar waarom er bepaalde keuzes gemaakt zijn.
Meer betrokkenheid leid tot meer begrip wat uiteindelijk zal leiden tot sneller schakelen en betere producten.

We hebben nu al een aantal Design Sprints gehad. En hebben gemerkt dat het leid tot snelle beslissingen en betere inzichten. Problemen die eerst als struikelblokken in de weg staan werden in een dag weggevaagd.
Zou een sprint niet tot een specifieke oplossing leiden, is het voordeel dat het team verenigd is in de gedachtehoed van het grotere geheel. Dit zorgt voor meer vertrouwen in elkaar. Wat een toekomstige brainstormsessie alleen maar ten goede komt.